lørdag 21. februar 2009

forskningsartikkel hentet fra Idunn

"Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning-En refleksjon over vitenskapelig aktivitet i -historisk pedagogikk" (Kvam, 2008)

Troverdighet
Forfatteren av avrtikklen er en stipendiat, med master innenfor feltet. Derfor kan man renge med at han har satt seg godt inn i feltet, uten nødvendigvis å ha lang bredde/erfaring innenfor faget. Artikkelen er hentet fra Norsk Pedagogisk tidsskrift, som er et fag tidsskrift, og man kan derfor regne artikklen for seriøs.

Objektivitet
I artikklen drøfter Kvam filosofiske problemer i pedagogisk-historisk forskning, der han belyser ulike sider.

Nøyaktighet
Artikkelen er publisert i 2008. Han har en detaljer litteratur liste hvor man kan følge opp og finne tilbake til det hans påstander. Han er nøyaktig og detaljert i sine begrunnelser og tar for seg et vidt omfang av sin problemstillingen. Underveis henviser han dessuten til andre fagfolk, samt definering av ulike begreper.

Egnethet
Egnetheten stemmer med informasjonsbehovet dersom man vil vite mer om hvilke problemer pedagogisk-historisk forskning skaper.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar